Saturday 17 December 2011

Tioman Island!

Assalamualaikum.. uikkk...

Update blog sebagai meluahkan perasaan yang gumbira sangat nih..

6/12-9/12 aritu, mak ayah aku, aku and sepupu aku, Anisah.. *lain macam sebut name kau ni Ba***.. pegi holiday kat Pulau Tioman.. Pulau yang tersenarai antare pulau tercantik dunie.. Woww... Seronok sangat ok.. Aku ajak Nisah pun sebab nak menambahkan kuato.. *betul ke aku eja?? lantakkk.. Akak aku tak dapat pegi sebab die nak final sefinal-final exam die tu.. So die tak nak lah pegi.. *Rugi betul kau!! Nak ajak abang aku pulak, die keje.. So, ajak je lah budak yang baru abis exam SPM ni haa.. Ade jugak geng aku kat sane..

Kitorang pegi sane naik feri.. Kental gile.. Padahal bulan 10, 11 ngan 12 ni sebenarnye musim tengkujuh kat Laut China Selatan tu haa.. Memang agak tak selamat jugaklah kalau naik feri ni.. Ombak rindu die kuat sikit.. Memang pun.. Ombak die buat aku pening.. Sampai Nisah pun muntah.. Hahaha.. Dah nak dekat sampai dah kot.. Boleh pulak die muntah.. Dasar betul budak ni.. Nasib baik sebelum nak belayar tu, pramugara *cehhh.. ingat kau naik flight* die dah bagi plastik beg siap2.. Ade jugaklah bekalan.. Hehehe..

Sebelum tu nak cite, sebenarnye 5/12 tu kitorang dah sampai kat Tanjung Gemok Pahang tu, pastu tido lah Seri Malaysia semalam.. Kononye nak naik feri kat Tanjung Gemok. Paginye tu, mak ayah aku pegi la kat jeti tu, sekali tengok, amikk kau, sunyi sepi sepoi2 bahase je.. Mak aku tanye2 orang kat situ. Rupenye kene naik feri kat Mersing sebab mule bulan 10, 11 ngan 12 je, jeti Tanjung Gemok tu tutup sebab musim tengkujuh ni lah.. Haaaa, kalau nak pegi Tioman bulan 10, 11 ngan 12, jangan naik kat jeti Tanjung Gemok tau.. *Tips ni.. Lepastu ape lagi, kelang kabut macam ribut la berkemas nak ke jeti Mersing.. Dah la aku tengah mandi time mak ayah cakap kene naik kat jeti Mersing tu.. Die kate feri Mersing tu bertolak pukul 8 pagi.. Uiiii.. Gelabah gile..

Waktu tu jam lebih kurang pukul 7.15 pagi tu, dah ready2 dah nak ke Mersing.. Mak cakap lebih kurang 40 minit.. Macam sempat pulak kan.. Dah la feri ke Tioman dari Mersing tu sekali je sehari.. Kedekut minyak betul.. Ayah bawak punye lah laju.. Nak terobang raso ehh kat belakang.. Aku tak kisah pun, asalkan sempat kejar feri tu.. Untunglah pagi time tu.. Tak de lah banyak sangat kerete.. Tapi lori yang banyak.. Aduii.. Dalam 30 minit camtu lah, sampai gak jeti Mersing.. Pastu tengok tiket.. Cissss... Pukul 8.30 pagi die jalan.. Sambil nak tunggu tu, pegi lah make up kejap dalam toilet.. *tengok, sampai tak sempat langsung nak berdandan.. Heeee..


pintu gerbang.. 

Alhmdulillah, sampai Tioman lebih kurang pukul 11 pagi.. Lebih kurang 2 jam jugaklah belayar.. Ombak beralun-alu.. Memang poning.. Sampai je sane, tunggu kejap flight dari Subang turun.. Kat sane kitorang tido Berjaya Resort.. Kitorang nak ke Berjaya Resort tu kene naik bas.. Cehhh, bas la sangat.. Die ubah suai lori tu jadi macam open bas.. Menakutkan je.. Dah la aku duduk tepi, memang tercampak la kalau tak pegang ape2.. Tapi best, angin kuat gile and ade pemandangan laut yang super duper awesome.. Subhanallah, cantik sangat ok.. Dengan air laut nye yang biru, hujau.. Memang cantik..

ni lah pemandangan nye.. tak cantik sangat sebab amik time lori ehh bas tu berjalan..
 tapi cantik die tu sampai speechless lahh.. cantik sangat kalau tengok dengan mate kepale sendiri..

Sampai je sane, lepas reservation, terus pegi chalet.. Chalet die memang cantik sangat.. Deluxe chalet pulak tu.. Sebenarnye aku pilih apartment.. Apartment tu jauh lagi dari tempat yang kitorang kene duduk ni.. Tapi sebab apartment tu tak de orang yang duduk sebab tak ramai pelancong yang datang musim2 tengkujuh ni *tak macam kitorang, balun yoo.. kitorang sume kene duduk chalet yang dekat dengan sume orang.. Cantik sangatttttttt.. Dapat 2 bilik.. Satu bilik untuk mak ayah queen bed, untuk aku ngan Nisah two single bed.. Pastu ade intreconnecting door kat tengah2.. Okk, aku suke sangat.. Mewah gile.. Dah lame dah tak tido hotel/chalet.. Dulu pun waktu kecik2 je ayah bawak.. Tu pun kurang feel.. Sekarangkan dah besar, feel tu lebih sikit.. *besar la sangat.. 

ni lah chalet nye.. 1 bangunan tu ade 4 bilik..
*ni chalet  kat kawasan chalet kitorang, bukan chalet kitorang..

ni bilik mak ayah, bilik aku tak sempat nak snap.. dah excited gile,  pastu dah  bersepah..
tu yang tak sempat nak snap tu.. hehehuhu.. *cantik kan..

Memandangkan musim tengkujuh, so tak ramai pelancong yang datang time ni.. Sekeliling tu sume chalet kosong je.. Yang ade orang pun chalet kitorang je.. Memang privacy gile ahh I tell you.. Ade jugak chalet yang ade orang tapi sume jauh2 la ngan kitorang.. Memang best.. Pas dah relax2 kejap, kitorang pegi jenjalan kat tepi pantai, tepi swimming pool.. Tak ramai orang pun.. Rase macam nak terjun je terus dalam pool tu.. Pastu saje2 je lah tanye abang yang jage pool tu, bleh tak nak mandi pakai tudung.. Hehehe.. pastu die jawab boleh je sebab tak ramai orang ni, die boleh berkompromi sikit lahh.. Yahuuuuu.. Seronok gile.. Balik bilik je cakap ngan mak yang boleh mandi pakai tudung.. Petang tu kitorang terjunnnn.. Yeahh.. Alangkah indahnye.. Hehehuhu..

tadaaaa... mak jadi paparazi.. seronok mandi time tak ramai orang..
pool tu kitorang yang punye tau.. mandi je memane daerah yang nak mandi..

ini suh ayah snap sebab nak nampak macam terapung di udara.. cis, tak jadi pulakk..
yang sorang tuh dah masuk dulu.. *mak kat tepi bagi sokongan.. hahaha..
Haaa, lagi satu, kat kawasan chalet ni banyak gile biawak.. Monyet pun ade tau.. Kat pintu bilik tu siap ade warning lagi.. Sentiase tutup pintu untuk elakkan monkey business.. Ape tu? Monyet buat bisnes.. Die jual karpet, jual keropok.. Pihak chalet tak bagi berurusan dengan monyet2 ni sume.. Hehehe.. Bukan2, sebenarnye untuk elakkan monyet masuk bilik, pastu nanti die masuk bilik die curi makanan2 kite.. Kan susah tu.. Kang bau monyet pulak bilik aku kang..

ni baru balik dari lobi.. ade invitation welcome drink tuk kitorang..
ni ari ke2 sebenarnye.. baru nak pegi.. tepi2 tu sume standard chalet..
kat sini lah banyak monkey..
Sepanjang 4 ari kat sane tu, bersiar je kitorang.. Makan malam tak makan kat restoren Sri Nelayan tu tapi makan kat kedai makan biase je.. Dekat je ngan chalet kitorang.. Kene jalan kaki sikit.. Kebetulan pulak mak ayah kenal dengan owner kedai makan tu.. Owner die tu duk Negeri Sembilan jugak.. Memang ade hubungan jugak lah.. Dapat lah jugak diskaun makan kat situ setiap malam.. Harge makanan die memang mahal.. Yelah, selalunye tempat tumpuan pelancong ni makanan nye memang mahal sikit.. Lepas makan je, mesti singgah tepi pantai.. Dengar ombak pantai.. Ohhh, heaven..

panas
lepak di bawah sinaran mentari.. hahah.. 
setiap petang jenjalan tepi pantai.. seronok sangat..


Sebelum tu, kitorang pegi lobi sebab nak singgah gift shop kejap.. Sebelum ni dah servey dah nak beli ape.. Kat sane aku beli t-shirt je.. Sehari sebelum balik tu jugak, saje mengatal nak pusing satu chalet tu.. Tengok2 chalet mane yang ade orang lagi.. Tapi sehari sebelum balik tu, memang ade je pelancong yang datang.. Maybe sebab nak hujung minggu kot.. Pastu kitorang naik kat chalet yang tak de orang tu.. Buat ape lagi... Huhu..


amik gambo lerr.. chalet yang ni best.. tepi pantai pulak tu.. 
chalet ni lagi besar dari chalet yang kitorang duduk..
ni baju nye.. ade cop Berjaya tepi tu.. cantik.. kain die best..
Malam sebelum nak balik pulak, aku ngan Nisah nak try room service.. Kitorang saje2 je nak makan kat bilik.. Kitorang call nak order spaghetti.. Heheh.. Tapi mak ngan ayah setie je makan kat kedai makan kawan die tu.. Ayah bagi je gune kad kredit die.. Ape lagi, gune je lah.. Jimat duit haa.. Sebenarnye dah siapkan duit dah pun.. Baju tu pun gune kad jugak.. Jimat lagi duit.. Huhuh.. Mule2 ayah suh je kitorang makan kat Sri Nelayan tu, pastu pikir2 balik tak nak lah.. Malu je 2 orang.. Baik suh anta kat bilik je.. Kalau makan kat bilik pun, tak yah nak cover2 der.. Haahah.. Lepas je solat sume, kitorang call.. Makanan tu sampai same ngan mak ayah baru balik dari makan.. Not bad la rase die.. Tapi parmesan cheese tu bapak tak sedap.. Bau die pun tak sedap.. Huh..


spaghetti bolognese chicken
15 minit kemudian...

licin dahhh :)
Okkk.. Sampai sini je cite kite untuk kali ini.. Minggu depan kat pulau lain pulak.. Hehehe.. Joking.. Memang seronok.. Aku dah penah pegi dah Tioman sebelum ni.. Lebih kurang 9 tahun dahulu kala.. Waktu aku darjah 4.. Hahaha.. Kelakar lah darjah.. Waktu umo aku 10 tahun.. Tapi dulu aku pegi dengan ayah ngan 2 orang akak aku.. Kitorang tido apartment tu.. Apartment tu best jugak.. Time dulu2 mandi pool tak pakai tudung.. Kecik satu, jahil pun satu.. Tak pe.. Dose takde lagi.. Sekarang ni, dose jage sendiri.. Pandai2 lah uruskan.. Huehue..


Bye2.. Kalau nak pegi Tioman, ajak aku tau.. Saya sudi menemani anda.. c(:

No comments:

Post a Comment