Thursday 29 December 2011

AZAM NEW YEAR

Assalamualaikum..

Lagi beberape hari je lagi kite nak ke tahun baru 2012.. Mesti semua ade azam baru untuk tahun baru.. Kalau aku, aku jarang sikit nak berazam azam bagai ni.. Bagi aku, setiap bende yang baru tu, aku suke nak menjadi yang terbaik je.. Ni aku ade list sikit untuk tahun 2012 untuk diri aku nihhh..

1. Nak kurangkan makan fast food.. Makan tu boleh tapi kene kurangkan sebab aku nak tubuh badan yang sihat.. Keburukan fast food ni jangke mase panjang.. Terutama bagi perempuan.. Jangan dah terkene, baru nak menyesal ye Mar.. Nauzubillah..

2. Kuarangkan minum minuman bergas.. Hehe.. I like mountain dew!.. Tu pun kene kurangkan jugak.. Nak minum tu boleh tapi kadang2 ler.. Minum lah air yang ade khasiat jugak.. Contohny macam twister ke, sunquick ke.. Air yang elok di hadam dalam badan kite ni haa.. Tapi tak boleh jugak kot minum selalu sebab air tu manis.. Tak pasal2 dapat kencing manis pulak nanti kan.. Lain pulak penyakit yang datang nanti..

3. Kurangkan makan makanan segera macam meggi, keropok, snek.. Ala, makanan budak2 tu.. Tu pun banyak keburukannye haa.. Bukannye berkhasiat pun.. Banyak MSG la.. Bak kate aku, nak makan tu boleh tapi kurangkan atau jarang2kan makan makanan tu.. Huhu.. Tu yang sedap kan.. Untuk tahun baru ni, aku nak cube tak nak makan meggi ke , ape ke.. Kalau beli biskut pulak, aku akan beli biskut yang ade khasiat.. Macam biskut jacob ke, oat 25 ke.. Hehe.. Tu pun sedap ape..

4. Banyakan makan buah2an.. Jadikan buah tu sebagai snek kite.. Kan elok makan buah.. Ade vitamin, mineral.. Takkan buah pun tak suke kot! Buah ni kan senang di hadam dan senang menghadam.. Baik untuk badan jugak ok.. Buah yang baik macam limau sunquick ke.. Ade vitamin C.. Baik untuk kulit jugak.. 

5. Banyakkan minum air kosong.. Air yang paling baik.. Badan kite je dah 70% air.. Air yang dapat bagi tenage kat kite.. Kalau kite minum air yang manis2 tu, mane ade dapat tenage pun.. Dapat hilangkan dahage je pun.. Tapi kalau macam air sunquick tu, yang aku tau, kalau kite dah penat bermain or berlari, air tu dapat bagi tenage kat kite balik.. Tapi pastikan tak minum dengan ais lahh.. Kalau ade ais, lagi lah pancit jadinye haa..

6. Nak besarkan badan.. Asyik kurus je.. Tapiiii, nak pastikan makan makanan yang berkhasiat je lah ye..

7. Nak ubah perangai diri jadi lebih elok.. Jangan terpengaruh dengan orang sekeliling kite sangat.. Jage mulut.. Jage diri.. 

8. Banyakkan beribadat kepade Allah.. Nak anggap diri ni akan mati tak lame lagi walaupun tak tau ajal tu datang bile..

9. Nak buat yang terbaik untuk mak ayah and family.. Nak buat diorang bangge dengan aku.. Heeee.. Tak nak kecewekan mak ayah..

10. Nak tinggalkan perkare2 buruk yang aku penah buat dalam diri aku nihh.. :)

Berubahlah Mardhiah.. Berubahlah.. Berubah untuk kebaikan diri.. Bile lagi nak berubah kalau bukan sekarang!! Ingat, hidup ni cume sekali.. Hidup yang tak kan kekal kat sini.. Berubah menjadi lebih baik.. Bukan menjadi lebih buruk, busukkk.. 

InsyaAllah.. :))

*tibe2 teringat kesilapan diri, kebodohan diri dulu!!
*tibe2 dapat good news.. PT dah masuk.. yey!!

No comments:

Post a Comment